Er was eens. Kerst-DIY!

Jaaaaaaa, Kerst! Cadeautjes, lichtjes, kerstbomen, kerstmarktjes en veel sneeuw (hopelijk 😉 ), ik vind het HEERLIJK! En omdat het in deze periode allemaal al eens wat feestelijker en wat meer ‘over the top’ mag zijn, heb ik een paar witte kopjes en champagneglazen omgetoverd tot deze eindejaarsjuweeltjes. Perfect als je zelf gastvrouw bent of leuk om cadeau te geven aan een vriendin.  photo-1

Natuurlijk ben ik weer vergeten een fotootje te nemen van de kopjes toen ze nog helemaal wit waren… Deze kopjes heb ik gekocht in de Action Shop (superhandige winkel voor DIY-spulletjes) voor 0,95 euro. Hetzelfde voor de glazen, al waren die wel 4,95 euro voor vier stuks (wat nog altijd lekker goedkoop is).

Verder heb je glitters, afplaktape,  een penseeltje en knutsellijm nodig (koop ik allemaal in de AVA). Houd er rekening mee dat je je penseel niet meer zal kunnen gebruiken om te schilderen. Om af te werken heb je vernis nodig. Ik gebruikte vernis uit de werkkast van de papa, maar heb geen idee waar die vandaan kwam )waarschijnlijk Hubo of Brico).

KOPJES

Maak je kopjes schoon en vetvrij. Beslis welke vormen je in glitter wilt en plak deze dan af met tape. Bescherm zeker ook de rest van je kopje want glitters kruipen echt overal! Plak eerst al je kopjes af voor je begint te ‘beglitteren’ ;).

Leg wat kranten op de tafel als bescherming. Doe wat knutsellijm in een potje en breng op de plekken waar je de glitter wil een genereuze laag lijm aan. Strooi de glitter over de lijm en laat dit volledig uitdrogen (de glitters van de AVA hebben een handig systeempje waarmee je ze makkelijk kunt verdelen).  Vergeet je penseeltje niet uit te spoelen want je hebt het nog nodig om te vernissen.

foto-1

Zo ziet het er dus uit als alle tape er nog op hangt. Een rommeltje! Wacht zeker lang genoeg om de tape te verwijderen, maar het resultaat is zeker het wachten waard! Eens de tape verwijderd i,s kan je beginnen vernissen. Breng enkel aan op de glitter (voorzichtig). Het beste resultaat heb je na ongeveer 3 à 4 lagen. Je kan de kopjes zeker afwassen eens alles droog is maar ik zou ze niet in de vaatwas stoppen.

GLAZEN

Komt eigenlijk op hetzelfde neer, alleen is het hier niet nodig om je glazen af te tapen als je voorzichtig bent.

Et voila! Een prachtig homemade cadeautje voor jezelf of een vriendin! Heb je zelf een leuk idee voor een kerst-DIY? Aarzel niet om het te delen in de comments en ik probeer het zeker eens uit!

xx Valerie

