Er waren eens. Brownies!

Nu het buiten flink koud begint te worden heb ik ‘s avonds vaak zin om het huis te vullen met de warme geur van vers gebak. Nu zag ik een reclame op televisie voor lekkere smeuïge chocoladebrownies en ik was onmiddellijk verkocht! Met dit recept maak je lekkere zachte brownies met een zalig intense chocoladesmaak. foto

Benodigdheden:

  • 150 gram pure chocolade (neem best chocolade met ongeveer 70% cacao)
  • 150 gram roomboter
  • 50 gram donkere cassonadesuiker
  • 3 eieren
  • 50 gram bloem
  • 20 gram zetmeel
  • snuifje zout
  • koffie-extract
  • soeplepel cacao-poeder
  1. Verwarm de oven voor op 175° en boter alvast een bakblik in.
  2. Smelt de chocolade samen met de roomboter. Doe dit op een heel laag vuurtje want verbrande chocolade daar kan je niets meer mee aanvangen.
  3. Voeg bij de boter en de chocolade een snuifje zout en een theelepel koffie-extract (niet voor de smaak van koffie maar om de smaak van de chocolade wat intenser te maken).
  4. Scheid de eieren en klop de eierdooiers met de cassonadesuiker tot het mooi bleek wordt. Voeg hierbij het chocolademengsel.
  5. Zeef de bloem, het zetmeel en het cacaopoeder en meng  onder deze massa.
  6. Neem een propere, vetvrije kom en klop hierin je eiwitten op. Voeg tijdens het opkloppen een lepeltje poedersuiker toe voor net dat ietsje meer stevigheid.
  7. Spatel de eiwitten door het chocolademengsel.
  8. Bak het geheel af op 175° voor ongeveer 20 minuten.
  9. Laat je brownie volledig afkoelen en snijd in koekjes.

Met deze ingrediënten maak je een gewone ‘basis’brownie. Natuurlijk kan je je brownies net dat ietsje meer geven door verschillende noten, koekjes of stukjes chocolade toe te voegen. Mijn brownies zijn opgesmukt met wat oreokoekjes, witte chocolade en geroosterde pijnboompitten en pecannootjes :). Nu moet ik wel toegeven dat die pijnboompitjes niet mn beste idee ooit waren. Eens ze gebakken waren vond ik ze een beetje muf smaken… Hazelnoten of macademianoten zullen het beter doen in een brownie.

Hoe meer lekkers je in je brownie stopt hoe minder hij zal rijzen in de oven dus zeker niet denken dat hij mislukt is als hij niet gerezen is. Brownies maken is echt een tof en makkelijk werkje en oh god wat een lekker deegje (niet teveel van eten want van rauw deeg kan je flinke buikpijn krijgen 😉 ). Heb je een tof idee om ze nog wat beter te maken? Let me know dan probeer ik het zeker eens uit!

xx Valerie

