Er was eens. Pride and Prejudice

Vorige keer kon je lezen wat ik vond van Anna Karenina (Tolstoj) en Madame Bovary (Flaubert), vandaag is het de beurt aan Pride and Prejudice van Jane Austen! En ik moet zeggen, net toen ik de klassiekers begon te vrezen, kwam Jane Austen met deze prachtige chickflick avant la lettre. Zo traag als ik Tolstojs Anna Karenina las, zo snel las ik de avonturen van de familie Bennet.

Pride and Prejudice

Pride and Prejudice door Penguin Books.

Met de film in het verre geheugen, wist ik al wat er ongeveer te gebeuren stond. Voor wie de film nog niet gezien heeft en het boek nog niet gelezen heeft: Elisabeth Bennet is de tweede dochter van vijf, een vrijgevochten jongedame die voor niets minder dan ware liefde trouwt. Haar gekke familie heeft wat moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, dus is het belangrijk dat de meisjes een goeie partij trouwen. En dan komt Mr Darcy in the picture. Niet als huwelijkskandidaat, want Elisabeth vindt het een onbeleefde snob. Tot Mr Darcy zijn liefde aan haar verklaard…

Dat is één verhaallijn, ook de andere Bennet zussen beleven hun eigen avonturen. De personages zijn prachtig omschreven, ik zie ze zo voor me. In elke van de zussen herken je wel iemand van je omgeving. Ook meneer en mevrouw Bennet zijn schitterend vormgegeven.

Keira Knightley als Elisabeth Bennet

Keira Knightley als Elisabeth Bennet in Pride and Prejudice (2005)

De volgende stap voor mezelf is om de film te herbekijken. Zoals ik in mijn vorige post al zei, wou ik ook de film Anna Karenina zien, om toch een idee te hebben hoe het boek afloopt (shame on me, ik stopte er te vroeg mee). De film valt veel beter mee dan het boek. Alle saaie stukken vallen weg en de interessante stukken worden naar mijn mening getoond. Het is opmerkelijk hoe alle binnenscènes in één theater werden gefilmd, wat het soms wat verwarrend maakt, maar des te interessant. Een echte aanrader dus!

Ik vertrek eind juni op vakantie en denk dat ik toch enkele boeken van Jane Austen meeneem om aan de rand van het zwembad uit te lezen. Nu aan de beurt: The Unbearable Lightness of Being van Milan Kundera. Dit kwam ik nog tegen tijdens mijn research naar Pride and Prejudice. Nu kan ik mij daar niet echt iets bij voorstellen ;-).

Pride and Prejudice and Zombies

Liefs Janne

