Er was eens. Madame Bovary

Het is hier al eventjes stil, maar daar hebben de examens alles mee te maken! MAAR nu zijn we terug, toch voor even want de examens duren wel nog even. Naast het studeren ben ik er toch in geslaagd om klassiekers te blijven lezen (remember?). 

Ik heb gemerkt dat het wat moeilijk wordt om twintig klassiekers te lezen in één jaar. De meeste zijn nogal dik en, eerlijk, soms saai. Met schaamrood op mijn wangen moet ik zelfs toegeven dat mijn eerste poging mislukt is. Ik was begonnen aan Anna Karenina van Tolstoy, een knaller van 900 bladzijden. Het verhaal komt enorm traag op gang: Anna Karenina wordt pas na zo’n 100 pagina’s geïntroduceerd. Het boek vertelt meerder verhaallijnen, de één al interessanter dan de ander. Soms ging het tientallen pagina’s over de Russische landbouw (van alle onderwerpen!)…

Toen ik het boek in de bib voor de tweede keer wou verlengen, kreeg ik te horen dat het gereserveerd was. Stiekem vond ik het helemaal niet erg, het duurde me allemaal té lang. Het zal de film worden… Met de moed wat in mijn schoenen gezonken, begon ik moedig aan mijn tweede titel: Madame Bovary van Gustave Flaubert.

Madame Bovary van Gustave Flaubert

Book clutch door Olympia Le-Tan

Deze viel gelukkig véél beter mee! Het verhaal ging veel sneller, knappe karakters en een onverwacht einde. Soms ging het wat traag, dus dat was even tandenbijten. Maar ik ben zó blij dat ik heb doorgezet! Emma Bovary is een knappe, intelligente vrouw, maar ze zit vast in haar saaie leventje op het platteland. Ik had echt met haar te doen, want ze is zo ambitieus en verwacht zoveel van haar brave echtgenoot. Ze zoekt het geluk op een ander, maar blijft ondanks de spanning rusteloos…

One man isn’t enough, she has to have three…

Wat me opviel was dat de hoofdpersonages uit Madame Bovary en Anna Karenina eigenlijk best op elkaar leken. Anna en Emma zijn beiden ongelukkig getrouwd en zitten vast in hun kleine wereldjes. Ze zijn beiden knap op een speciale manier en beschikken over een charme waar iedereen lijkt voor te vallen. Ze gaan op zoek naar een manier om te ontsnappen, ook al lijkt hun situatie uitzichtloos.

What’s next? Pride and Prejudice van Jane Austin

Liefs Janne

