Er was eens. Caesar Salad.

Vandaag eten we lekker licht en gezond! En wat is daar meer geschikt voor dan een heerlijk slaatje? Op het menu: Caesar Salad, mijn all time favorite :).

IMG_1770

Benodigdheden voor 2 personen:

  • 2 kleine kipfilets
  • 2 grote tomaten
  • ijsbergsla
  • een halve komkommer
  • pijnboompitten
  • 2 eitjes
  • ansjovis (eventueel… niet iedereen lust dat)
  • twee piccolootjes (zo een kort broodje ^^)
  • sjalot
  • mayonaise
  • bieslook
  • look
  • citroen
  • peper
  • zout
  • parmezanschilfers
  1. Breng wat water aan de kook.
  2. Snijd een kruisje onderaan in de tomaten en dompel deze een tiental seconden onder in kokend water. Op deze manier kan je makkelijk het velletje verwijderen. Het is belangrijk dat je je tomaten direct in koud water legt na onderdompelen want je tomaat mag niet gaar worden.
  3. In datzelfde water kan je je eitjes koken. Het duurt 10 minuutjes tot een eitje hardgekookt is (je water moet wel al koken, anders duurt het ietsje langer). Leg je eitjes in koud water om af te koelen.
  4. Kuis de ijsbergsla. Verwijder de buitenste bladeren (die zijn vaak wat beschadigd). Snijd dan één voor één de bladeren af en verwijder de nerven (die zijn wat hard om op te eten). Je kiest zelf hoeveel sla je wilt.
  5. Snijd de sla in reepjes (zoals in een pita 😉 ) en doe ze in een kom.
  6. Verwijder (met een dunschiller) het velletje van de komkommer. Snijd de komkommer overlangs en dan in schijfjes (zo krijg je halve maantjes). Gooi de komkommer bij de ijsbergsla.
  7. Rooster je pijnboompitten (je kan zelf kiezen hoeveel natuurlijk) en voeg ze bij de sla. Laat er nog enkele over om straks als afwerking te gebruiken. Je kan ze best ook niet warm bij de sla voegen anders wordt die slap dus laat ze eerst afkoelen.
  8. Snijd een sjalotje heel fijn en doe hetzelfde met een teentje look en een goede hoeveelheid bieslook.
  9. Doe in een potje wat mayonaise (hoeveel hangt af van hoeveel saus je wilt) en wat melk of yoghurt om het iets lichter te maken. Voeg hierbij de look, bieslook en sjalotjes en meng dit goed door elkaar. Je kan eventueel nog wat andere verse groene kruiden zoals peterselie en basilicum toevoegen.
  10. Pers een halve citroen (let op voor de pitjes!) uit en voeg het sap naar eigen smaak bij de saus om ze wat frisser te maken. Pas op dat je niet teveel in één keer toevoegt want een te zure saus is natuurlijk niet lekker.
  11. Neem de sla en komkommer en giet hier een beetje saus over (zoveel als je zelf wilt :)). Meng dit alles goed door elkaar.
  12. Snijd de tomaten in sneetjes (laat een klein stukje over om als decoratie te gebruiken zoals op de foto).
  13. Neem twee borden en leg de sneetjes tomaat mooi naast elkaar als basis van je slaatje. Kruid ze met peper en zout en giet er een klein beetje saus over.
  14. Verdeel de sla over de twee borden.
  15. Snijd de eitjes in partjes en schik deze mooi op en rond de sla.
  16. Kruid de kipfilets met peper en zout en bak ze in de pan. Laat ze even rusten en snijd ze dan schuin in plakjes.
  17. Terwijl de kip bakt kan je de piccolootjes overlangs snijden en roosteren (in de broodrooster of in de pan).
  18. Schik je kipfilets mooi op de sla.
  19. Leg je broodje mooi aan de zijkant van je bord en versier met een stukje tomaat.
  20. Sprenkel nog wat pijnboompitten en parmezanschilfers over het geheel en serveer nog wat extra saus bij de sla voor de liefhebbers ;).

Als je graag ansjovis eet kan je die in kleine stukjes snijden en door de sla mengen of stukjes bij je eitjes leggen (ei en ansjovis passen goed samen). Helemaal zelf een slaatje in elkaar steken duurt natuurlijk ietsje langer maar het geeft oh zo veel meer voldoening en het is bovendien supersuperlekker! Smakelijk! 🙂 xx Valerie

xx Valerie

Advertisements