Er waren eens. Heerlijke Gentse kletskopjes!

Tijd om nog eens iets te bakken! Ik heb niet zoveel tijd vandaag dus bak ik kletskopjes! Dat zijn ronde, superkrokante dunne koekjes. Je kan ze lekker zelf verorberen maar je kan ze natuurlijk ook perfect als cadeautje (moedertjesdag komt er aan dus misschien is het leuk om je mama eens te verrassen met zelfgebakken koekjes 🙂 ) of kleine attentie gebruiken.

IMG_2195

Benodigdheden:

  • 225 gram cassonade (of kinnekessuiker 😉 )
  • 75 gram boter (op kamertemperatuur)
  • 75 gram bloem (gezeefd)
  • 75 gram amandelpoeder
  • 2 soeplepels water
  • 1 vanillestokje (dat moet niet perse maar ik vind het een lekker extraatje)
  1. Verwarm de oven voor op 180°
  2. Meng eerst al je droge ingrediënten (bloem, suiker en amandelpoeder)
  3. Voeg hier de boter en het vanillestokje bij en meng dit goed tot een homogeen geheel.
  4. Eventueel kan je wat water toevoegen als het deeg wat te droog en moeilijk te mengen is.
  5. Neem een bakplaat en leg daar een bakpapier op.
  6. Leg nu om de (ongeveer)  7 centimeter een deegballetje. Zorg dat ze zeker ver genoeg uiteen liggen want ze gaan uitlopen in de oven.
  7. Bak in de oven tot ze goudbruin zijn, dit duurt ongeveer een vijf à zeven minuten.

Zo eenvoudig is het! Wanneer je kletskopjes net uit de oven komen en nog warm zijn kan je er trouwens leuke vormpjes mee maken door ze bijvoorbeeld over een glas te leggen. Of probeer eens een extra groot kletskopje over een koffietas te leggen, zo krijg je een koekje in de vorm van een mandje. Kletskopjes kan je zo eten maar je kan ze ook gebruiken om je desserts of ijsjes te pimpen want ze zien er best leuk uit. Je kan ze trouwens nog net dat ietsje mooier maken door één kantje met gesmolten chocolade te bedekken.

Ik heb een klein experimentje uitgevoerd met mijn koekjes vandaag. Mijn liefje is helemaal gek op kokos dus wilde ik dat op de een of andere manier in de koekjes verwerken zonder teveel aan het basisrecept te veranderen. In het midden van elk deegballetje heb ik een ‘blokje’ kokos gelegd (eigenlijk een stukje uit de binnenkant van een Bounty 😉 ). Ik vond het geen grote meerwaarde maar hij is er gek op dus misschien toch het proberen waard!

xx Valerie

