Er was eens. Oma’s appeltaart!

Ik ga appeltaart maken! Jeugdsentiment all the way! 🙂 Ik heb dit recept van mijn allerliefste omaatje. Toen ik een klein meisje was mocht ik mijn oma altijd helpen in de keuken, daar heb ik de kookmicrobe te pakken gekregen. Mijn oma was een échte keukenprinses, ik heb heel erg veel van haar geleerd. Dit heerlijke recept voor appeltaart is één van haar pronkstukken, de hele buurt kwam er voor langs! Het is zooo makkelijk en je hebt helemaal geen weegschaal of mixer nodig (ideaal voor studenten dus want ik weet dat niet iedereen die dingen op kot heeft :)).IMG_1904

Benodigdheden:

  • 10 soeplepels zelfrijzende bloem (belangrijk! anders is je taart veel te hard)
  • 8 soeplepels kristalsuiker
  • 1 pakje vanillesuiker
  • 6 soeplepels zonnebloemolie
  • 6 soeplepels volle melk
  • 2 eieren
  • 2 jonagold appels
  1. Verwarm de oven voor op 165°.
  2. Doe alle ingrediënten (buiten de appels) in een kom en meng alles goed door elkaar (ja, zo makkelijk is het 🙂 ).
  3. Boter je vorm in (belangrijk want je taart moet makkelijk uit de vorm komen zodat ze niet breekt).
  4. Breng het deeg in je vorm.
  5. Snijd nu de appels, verdeel ze in schijfjes en breng ze mooi in het deeg (zoals op de foto).
  6. Bak de taart een dertigtal minuten op 165°.

IMG_1902

IMG_1906

Ziezo, nu heb je al een heerlijke appeltaart mààr het kan nog beter. Ik verklap hét geheim van mijn oma om je taart niet gewoon lekker maar overheerlijk te maken, speciaal voor jullie ;).

Benodigdheden:

  • 3 lepels kristalsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 80 gram boter
  • 1 ei
  1. Neem een pannetje en laat de boter smelten.
  2. Voeg hierbij de suiker en roer eens om.
  3. Voeg nu het ei toe (je moet direct roeren met een garde om geen roerei te krijgen) en laat het geheel stroperig worden (blijven roeren!).
  4. Neem je taart en bestrijk deze rijkelijk met dit mengsel.
  5. Zet je taart nog eens 5 minuten onder een hete grill, zet de oven uit en laat de taart nog 10 minuten staan.

IMG_1908

Ziezo, zo zou je taart er ongeveer moeten uitzien (een beetje als een quiche ^^). Je eet ze best op wanneer ze nog een beetje lauw is, dan is ze het allerbeste! Een bolletje ijs erbij, een lekker kopje koffie of chocolademelk en genieten! Veel bakplezier iedereen! Oh en lieve oma,… dankuwel voor het recept 🙂

xx Valerie

