Er was eens. Mijn christmas dinner.

Het is zover, the most wonderful time of the year! Gezellig samenzijn met familie en vrienden, onder een denkentje bij de haard zitten, films kijken,..en vooral heel veel lekker eten :). Hét ideale moment om mijn kookkunsten boven te halen! Ik heb me helemaal uitgeleefd op kerstavond. Enjoy! 🙂

Dit was mijn aperitiefhapje. Een tartaar van rauwe zalm en komkommer met avocadocréme en crumble van focaccia. Rauwe zalm klinkt misschien wat eng maar geloof me, het is heerlijk! De tartaar is op smaak gebracht met een sjalotje, een handjevol bieslook, olijfolie, peper en zout. De avocadocréme kan je simpelweg maken door een avocado samen met (opnieuw) een sjalotje, wat look, een goeie scheut limoensap, peper en zout in de blender goed te laten draaien tot een mooie gladde crème (kleine tip: om makkelijk de pit uit je avocado te krijgen kan je gewoon je mes met de snijkant in de pit slaan (niet té hard) en draaien, zo komt de pit onmiddellijk los.

IMG_1516

Als voorgerecht heb ik dit gemaakt. Gebakken roggevleugel op een bedje van boschampignons met garnaaltjes, wortel, knolselder, en een crumble van gedroogde Italiaanse ham, parmezaan, hazelnoten, amandelen, pijnboompitten en basilicum (klinkt gigantisch veel maar samen smaakt het superlekker). De saus is een mousselinesaus afgewerkt met een beetje visfond en garnaaltjes. Het bordeaux toefje op de vis zijn scheutjes van rode biet. Tip: als je roggevleugels gebruikt, let er dan op dat ze heel erg vers zijn. Wanneer een roggevleugel niet vers is gaat die heel snel naar amoniak ruiken.

IMG_1518

Het hoofdgerecht! Gebakken steak van ree met aardappeltorentjes, créme van wortel, créme van pastinaak, prei en een heerlijke wildsaus (waar ik jammer genoeg geen foto van heb 😦 ). De ‘versiering’ naast de reesteak zijn scheutjes van radijs. Mijn aardappelen heb ik gebakken in rozemarijnboter (aardappellen en rozemarijn gaan supergoed samen). De prei op dit bordje ligt er een beetje rommelig bij, wat niet echt de bedoeling was :p maar het moest snel gaan…

IMG_1527

En om te eindigen in stijl, het dessert. Millefeuille van gemarineerde peer met speculoosfrangipane (of iets wat op frangipane lijkt, het was een zelfgemaakt brouwsel maar wel keilekker! 🙂 ), een krokant framboosje en vanilleschuim.

IMG_1529

 

Ziezo dit was het. Mijn allerliefste tafelgenoten vonden het alvast heeeerlijk! Als je zin hebt om zelf aan de slag te gaan mag je me altijd mailen (valerie.dewever@gmail.com) voor de volledig uitgewerkte receptjes (het zou een beetje veel zijn om ze hier allemaal te posten…). Of je kan gewoon een berichtje achterlaten in de comment-sectie :). Nog een heeeeeel gelukkig nieuwjaar beste lezertjes! En veel liefde, voorspoed, chocolade, regenbogen, eenhoorns en al die andere fijne dingen! ❤

xx Valerie

